Uuden vuoden alkajaisiksi on aina halua ja tarmoa tehdä lupauksia, jotka yleensä liittyvät parempaan ja terveellisempään elämään.

Uuden vuoden alkajaisiksi on aina halua ja tarmoa tehdä lupauksia, jotka yleensä liittyvät parempaan ja terveellisempään elämään. Koska moderni työelämä tarjoaa monipuolisia ja joustavia ratkaisuja työn tekemiseen ajasta ja paikasta riippumatta ja työn ja vapaa-ajan välinen ero hämärtyy, lupaukset paremman ja terveellisemmän työelämän suhteen nousevat arvoonsa.

Aina tavoitettavissa

Puhelimesi piippaa sähköposteja ympäri vuorokauden tai tarkastat meilit vielä ennen nukkumaanmenoa. Pohdit jotakin ongelmaa päivän päätteeksi ja nukut yön yli ennen päätöstä.  Jonkin asian ratkaisemiseksi alitajunnan hyväksikäyttö voi olla toimiva ratkaisu, mutta palautumisen kannalta onneton veto, ja se saattaa estää unen palauttavan vaikutuksen. 

Pidä huoli, että et ajaudu toimimaan virittyneessä stressitilassa ympäri vuorokauden alituisesti.

Globaalissa toimintaympäristössä eri aikavyöhykkeillä toimittaessa joustavuus on välttämätöntä, mutta pidä huoli, että et ajaudu toimimaan virittyneessä stressitilassa ympäri vuorokauden alituisesti.  Rajaa siis sähköpostin päivitystoiminto tiettyyn kellonaikaan. Irrota käsi kännykästä hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa ja hanki herätyskello, jotta kännykkää ei tarvitse ottaa makuuhuoneeseen mukaan.  Tunne pisto sisimmässäsi joka kerta, kun pyydät kollegaa palaamaan asiaan vielä illalla – tällä tavoin estät myös hänen palautumisensa.

Mikä ihmeen palautuminen?

On hyvä muistaa, että myös positiivinen stressi ja vireystila vievät voimavarojasi, ja niin sen kuuluu mennäkin. Palautumiseen panostaminen ei siis ole vain jaksamisensa kanssa kamppailevien taito, vaan ihan jokaisen oikeus ja velvollisuus. Voisi oikeastaan ajatella, että se on osa ammattitaitoa.  Työpäivien pitäisi sisältää palauttavia hetkiä, jotta virta riittää koko päiväksi – hetkiä, jolloin syke laskee. Näiden hetkien luominen edellyttää paitsi itsetuntemusta ja ehkä itsekuriakin, myös harjoitusta. Palautumisen arvostaminen työyhteisön tasolla on välittämistä ja työyhteisön arvostamista. Ylikierroksilla pörräävä henkilö on näennäisesti tehokas ja aikaansaava, mutta käytännössä jatkuva stressitila vaikuttaa mm. keskittymiskykyä rajoittavasti, ärtyvyyskynnystä madaltavasti ja päätöksentekokykyä alentavasti.

Palautumiseen panostaminen ei siis ole vain jaksamisensa kanssa kamppailevien taito, vaan ihan jokaisen oikeus ja velvollisuus.

Tässä ei varmasti ole mitään sinänsä uutta tai ihmeellistä – kaikki jopa ihan arkijärkeen mahtuvia asioita. Entä toteuttamisen mahdollisuudet? Kaikki on sinusta kiinni. Mitä sinä pidät tärkeänä ja arvokkaana, minkälaisia valintoja teet? Arvaa olenko itse oppieni mukainen, itseäni arvostava ja hyvinvointiani kunnioittava henkilö, joka antaa hyvää mallia myös työyhteisöönsä ja tukee muiden jaksamista? No en tosiaankaan ole. Mitäs sanot – kokeillaanko tänä vuonna yhdessä parantaa tapojamme ja pidetään parempaa huolta niin itsestämme kuin toisistammekin?

Valoa ja iloa uuteen vuoteen ja hellään huolenpitoon! Voi hyvin!