Hannes Snellmanin Jenni Ristiniemi työskentelee Employer Branding Specialistina. Vuosien varrelta on monta käytännön vinkkiä jaettavaksi muillekin.

Työnantajakuvan rakentaminen on teema, josta löytyisi kymmenittäin mielenkiintoisia blogikirjoituksen aiheita. Päätin kuitenkin keskittyä tässä muutamaan sellaiseen konkreettiseen seikkaan, jotka itse olen oppinut niiden reilun viiden vuoden aikana, joina olen päässyt työskentelemään työnantajakuvan rakentamisen parissa.

1. Älä oleta, kysy

Omassa työpaikassani pääkohderyhmät työnantajakuvan rakentamisessa ovat juridiikan opiskelijat ja ammattilaiset. Pitkään alalla työskennelleenä olisi helppo olettaa tietävänsä, mitä kohderyhmät työnantajassa arvostavat, mitä he uraltaan toivovat tai mistä he saavat tietoa työnantajista. Olen kuitenkin oppinut, että omiin oletuksiin ei kannata luottaa. Työnantajakuvan rakentamisessa on se helppous, että yleensä organisaatiossa löytyy hyvä otos kohderyhmien edustajia ihan omasta takaa. Tätä seikkaa kannattaa hyödyntää aktiivisesti esimerkiksi tekemällä kyselyitä tai testaamalla uusia ideoita työntekijöillä. Oma kokemukseni on, että ne ihan parhaimmat ideat tulevat aina työntekijöiltä itseltään. Myös ulkopuolista dataa kannattaa hankkia säännöllisesti.

2. Älä vain suunnittele, toteuta

Niin kivaa kuin suunnittelutyö onkin, paraskaan suunnitelma ei tuo tuloksia, jos sitä ei toteuteta. Kuulin joskus jossain lausahduksen, että strategia toteutetaan toiminnalla. Niin itsestään selvä asia, mutta aika helposti perinpohjaisen suunnittelutyön jälkeen itse toteutus jää puolitiehen. Yksi isoimmista ja mielenkiintoisimmista projekteista, jonka olen itse saanut työssäni tehdä, oli yrityksemme työnantajalupauksen kirkastaminen. Se, että löysimme juuri ne meitä kuvaavat teemat ja saimme sanoitettua ne, vei yli vuoden. Tämän jälkeen olisi ollut helppo todeta tyytyväisenä, että projekti on valmis. Näin ei tietenkään ollut. Työnantajakuvan rakentaminen on prosessi, ei projekti. Kun strategia on mietitty, alkaa vasta se varsinainen toteutustyö, vaihe josta voi jo odottaa konkreettisia tuloksiakin.

3. Uskalla olla sellainen kuin olet

Olin kerran eräässä alan koulutuksessa, jossa kouluttaja totesi, että jos olet kaikille kaikkea, et ole kenellekään mitään. Hyvä pointti. Herkästi esimerkiksi työhaastatteluvaiheessa voi tulla halu vakuuttaa hakija keinolla millä hyvänsä. Saatetaan jopa lupailla jotain sellaista, minkä tiedetään olevan mahdotonta toteuttaa tai lunastaa. Hyvin rakennetun työnantajalupauksen hienous on kuitenkin se, että se houkuttelee juuri ne oikeat tekijät hakeutumaan yritykseen. Kun työnantajalupaus on yrityksen strategiaa tukeva, yritystä aidosti kuvaava ja yrityksen haluamiin osaajiin vetoava, päätyvät oikeat ihmiset sinne töihin. Tämä tietenkin edellyttää sitä, että työnantajakuvasta on onnistuttu viestimään oikealla tavalla ja oikeissa kanavissa.

4. Kaikki vaikuttaa kaikkeen

Olen itse koulutukseltani markkinointiekonomi ja varsinkin urani alussa lipsahdin herkästi liikaa miettimään markkinoinnillisia tulokulmia työnantajakuvan rakentamiseen. On ollut kuitenkin äärimmäisen keskeistä ymmärtää, että työnantajakuvan rakentaminen ei ole vain ulospäin suuntautuvaa markkinointia, vaan siihen on otettava kokonaisvaltainen ote ja varmistettava, että työnantajalupaus toteutuu kautta linjan aina ulospäin suuntautuvasta viestinnästä hakijakokemukseen, työntekijäkokemukseen ja alumnitoimintaankin. Työnantajakuvan rakentamisessa kaikki vaikuttaa kaikkeen.
 

Työnantajakuvan rakentamisen tulee siis olla kokonaisvaltaista, strategista ja tavoitteellista. Jotta tähän päästään, vaatii se yritykseltä kykyä aidosti pysähtyä miettimään työnantajakuvaansa ja työnantajalupaustaan. Psyconin aamiaistilaisuudessa 8.11.2017 voit tulla keskustelemaan teemasta ja kuulemaan, miten meillä Hannes Snellmanilla rakennetaan työnantajakuvaa tavoitteellisesti ja systemaattisesti.

Kirjoittaja:

Jenni Ristiniemi
Jenni Ristiniemi työskentelee Hannes Snellman Asianajotoimistossa Employer Branding Specialistina.  Hän on erityisen kiinnostunut kokonaisvaltaisesta työnantajakuvan rakentamisesta sekä strategisten suunnitelmien viemisestä osaksi arjen tekemistä.