HR:n kannattaa olla läsnä siellä, missä henkilöstö ja potentiaaliset työntekijät ovat, eikö totta? Tällä hetkellä sosiaalisen median yhteisöpalvelussa LinkedInissä on 450 268* suomalaista.

Itse olen kokenut LinkedInin hyödylliseksi työkaluksi useistakin näkökulmista katsottuna. Kokosin tähän muutamia nimenomaan HR:n näkökulmasta.

Rekrytointi ja työnantajakuva

  • Voit jakaa työpaikkailmoituksia tai hakea eri hakusanoilla tietynlaisia osaajia kaikkien LinkedIn-profiilien joukosta ja kontaktoida henkilöitä suoraan. Tästä LinkedIn lienee tunnetuin.
  • Careers-sivu on tarkoitettu suuremmille yrityksille tai yritysryhmille. Sen kulut nousevat vähintään 10 000 euroon vuodessa. Careers -sivun avaaminen on järkevää, mikäli rekrytointeja tehdään paljon ja tasaisesti ympäri vuoden. Sen avulla työpaikoista on helppo viestiä ja samalla rakentaa työnantajakuvaa.
  • Hakijat haluavat tutustua yritykseen ja sen henkilöstöön entistä paremmin. Mikäli yrityksellä on LinkedInissä profiili, voi siellä jakaa haluamaansa tietoa. Profiilista kannattaa viestiä myös henkilöstölle, jotta jokainen osaa linkittää oman profiilinsa yrityksen profiiliin. Näin on helppoa muodostaa kuva yrityksen nykyhenkilöstöstä.
  • Linkedin on perinteisiä kanavia rehellisempi ja avoimempi siksi, että kommentit tulevat oikeasti työntekijöiltä eikä pelkästään johdolta. Se on siten paljon uskottavampi käyntikortti, mikäli johto ei yritä rajoittaa tai liikaa sliipata henkilöstön kommentointia.

Verkostoituminen

  • LinkedIn-profiili on sähköinen käyntikortti. Se mahdollistaa verkostoitumisen ilman, että sinun tarvitsee muistaa henkilön sähköpostiosoitetta.
  • Osallistu keskusteluihin ryhmissä ja päivitysten ohessa. Keskustelukumppaneiden kanssa on helpompi verkostoitua.
  • Jaa aktiivisesti sisältöä. Kiinnostuneet henkilöt kommentoivat tai lähettävät verkostoitumiskutsuja.

Osaamisen kehittäminen

  • Kontaktit tuovat uutisvirtaa. Oman alan kontaktit auttavat päivityksillään pysymään ajan tasalla.
  • Liity ryhmiin. Ryhmissä keskustellaan ajankohtaisista aiheista ja jaetaan vinkkejä. Jos itse pohdit jotain tiettyä teemaa, voit aloittaa keskustelun.

Hyödynnä "Updates" -hakua. Löydät kokonaisverkostosi (1st, 2nd ja 3rd kontaktit + seuraamasi yritykset) jakamien päivitysten joukosta juuri ne päivitykset, jotka kiinnostavat eniten.

Sitouttaminen

  • LinkedInissä on mahdollista rakentaa tyylikäs yritysprofiili ja jakaa sisältöä, jota oma henkilöstö jakaa mielellään eteenpäin. Kukapa ei haluaisi työskennellä mukavassa ja osaavassa porukassa, hyvämaineisessa yrityksessä.
  • Voit myös perustaa omia ryhmiä, jotka ovat avoimia vain nykyiselle henkilöstölle tai esim. alumniryhmiä aiemmille ja nykyisille työntekijöille. Niiden avulla on helppo pitää yhteyttä myös aiempiin työntekijöihin. Ehkäpä joku heistä innostuu keskusteluiden myötä palaamaan takaisin yrityksen palvelukseen.
  • Muista kuuntelu! Voit tehdä ”Advanced”-hakuja omaan yritykseen tai toimialaan liittyen.
     

Näet tuloksista, mitkä asiat tällä hetkellä kiinnostavat ja tiedät, mitä jatkossa kannattaa jakaa.

LinkedInin mahdollisuudet käyttöön

Jos sinulla tai yrityksellänne ei vielä ole LinkedIn-profiilia, olisiko nyt aika avata sellainen? Ylen Sari Veikkolaisen hyvillä ohjeilla (alla) pääsee alkuun henkilöprofiilin kanssa.  Jos profiili löytyy jo, kannattaa siitä ottaa täysi hyöty irti. Toivottavasti listani innostaa hyödyntämään profiilia monipuolisemmin.

Alkuinnostuksen huumassa on hyvä muistaa, ettei LinkedInkään ole ilmainen kanava. Profiilin voi toki perustaa maksutta, mutta verkostoituminen, kuuntelu, keskusteluihin osallistuminen ja jakaminen vievät runsaasti aikaa. Tavoitteita asetettaessa on siis hyvä miettiä, kuinka paljon aikaa on käytettävissä.

Verkko on pullollaan toinen toistaan mainiompia LinkedIn-oppaita eri näkökulmista. Lainasin osan yllä olevista vinkeistä suoraan niistä. Kiitokset kirjoittajille!
 

* Lähde: LinkedIn 2.4.2013