Jos haluat vuonna 2015 tehdä yhden merkittävän panostuksen organisaatiosi menestyksen eteen, valinta on selvä: panosta työnantajakuvaan.

Jos haluat vuonna 2015 tehdä yhden merkittävän panostuksen organisaatiosi menestyksen eteen, valinta on selvä: panosta työnantajakuvaan. Positiivista työantajakuvaa rakentamalla satsaat niin olemassa olevien työntekijöidesi hyvinvointiin ja viihtyvyyteen kuin näkyvyyteen ja vaikuttavuuteen ulkoisten sidosryhmienkin keskuudessa.

1. Tunnista organisaatiosi vahvuudet ja kehittämispaikat

Mikä meillä on hyvin? Miksi ihmiset viihtyvät meillä? Entä mitkä asiat meillä koetaan hankaliksi, mikä voisi toimia paremmin? Kun organisaatiossa tunnistetaan omat plussat ja miinukset, näitä voidaan lähteä korostamaan ja kehittämään. Hyvä pohjatyö on kaiken perusta, eivätkä arvailu ja käytäväpuhe tai pelkästään johtoryhmässä koottu yhteenveto ole riittävä perusta työnantajakuvan kehittämiselle. Kysy rohkeasti ja ota palaute avoimin mielin vastaan.

2. Panosta työntekijöidesi hyvinvointiin

Kirjoitin toissa syksynä siitä, kuinka työnantajakuvan rakentaminen lähtee organisaation sisältä. Seison edelleen yhtä vahvasti näiden sanojeni takana: positiivisen työnantajakuvan perustana ovat tyytyväiset työntekijät. Ennen kuin lähdet miettimään ulkoista työnantajakuvaa ja sitä, kuinka organisaationne näyttäytyy ulkoisille sidosryhmille, käännä katse sisälle. Huolehdi siitä, että työntekijäsi viihtyvät ja kokevat työnsä mielekkääksi. He ovat tärkein voimavara positiivisen työnantajakuvan rakentamisessa.

3. Panosta henkilöstön viestintäosaamiseen

Työnantajakuvan rakentamisella pyritään herättämään alan parhaiden osaajien kiinnostus. Jotta positiivisesta työnantajakuvasta saadaan organisaation näkökulmasta suurin hyöty irti, on tärkeää saada viesti hyvästä työpaikasta ja -yhteisöstä leviämään. Työnantajakuvan rakentamisen ei kuitenkaan pitäisi olla pelkästään markkinointi- ja viestintäosaston varassa. Paras lopputulos saadaan aikaan, kun organisaatiossa ymmärretään valjastaa kaikki työntekijät työnantajakuvan lähettiläiksi. Viesti on tehokkaampi ja puhuttelevampi, kun se tulee suoraan työntekijöiltä. Toki markkinoinnin ja viestinnän asiantuntijoilla on tässä työssä tärkeä tehtävä: suunnitella, motivoida, opastaa ja tukea meitä maijameikäläisiä.

4. Toimi – älä ainoastaan suunnittele

Työnantajakuvan rakentaminen ja kehittäminen on ennen kaikkea käytännön tekoja – suunnitelmallista ja tavoitteellista tekemistä toki, mutta ellei mitään konkreettista saada aikaan, taustatyö on mennyt hukkaan. Pienilläkin käytännön teoilla voit osoittaa esimerkiksi luottamusta tai arvostusta työntekijöitäsi kohtaan. Älä haukkaa liian suurta palaa kerralla: aloita pienistä teoista työn arjessa. Niistä se suurempi kuva lopulta rakentuu.

Iloa ja intoa entistäkin paremman työelämän ja tulevan vuoden rakentamiseen!